Grażyna Bacewicz
Pieśni zebrane
na głos z fortepianem
Pieśni przedwojenne: Róże, Mów do mnie, o miły, Mamidło, Inna, Samotność, oraz te z lat 40-tych: Oto jest noc, Rozstanie, Smuga cienia tworzą wyraźny, choć niezamierzony cykl tematyczny. Jest to liryka miłosna, odwołująca się do marzeń, wspomnień, poetyckiej symboliki uosobionej. Tonacją dominującą jest tu smutek, ukochana osoba jest nieobecna, jawi się jako mara, mamidło. Kiejstut Bacewicz tak wspominał cykl: ,,Pieśni Grażyny mają zarówno w sensie wyrazowym, jak i kompozycyjnym charakter wybitnie kameralny. są to kunsztowne, subtelne poematy muzyczne skomponowane na duet wokalno - pianistyczny (...). Dominuje w nich nastrój skupienia wewnętrznego. Treść emocjonalna jest bardzo wysublimowana. Mamy tu do czynienia z subtelną grą symboli (...).