Pierwsza wydana po polsku tak obszerna praca poświęcona historii altówki, literaturze przeznaczonej na ten instrument, problemom interpretacyjnym, wielkim altowiolistom, różnorakiemu podejściu kompozytorów do altówki.
Autor pisze we wstępie:
„Nasza wiedza na temat poszczególnych okresów rozwoju sztuki altówkowej ciągle uzupełniana jest o nowe informacje. W ciągu ostatnich trzech dekad w archiwach, bibliotekach i muzeach Europy odnaleziono znaczną ilość rękopisów z utworami na altówkę powstałymi w XVIII wieku, a były to w większości duże formy muzyczne, które gruntownie zmieniły nasze spojrzenie na XVIII wiek, dzięki czemu traktujemy to stulecie jako okres intensywnego rozwoju solowej sztuki altówkowej.”
Książka sięga jednak współczesności, uzupełniona o obszerne, przeznaczone tylko do niej wypowiedzi tak wybitnych muzyków jak Aram Chaczaturian, Kirył Kondraszyn, Mieczysław Wajnberg, Neeme Järvi.
Przekładu dokonał pedagog Akademii Muzycznej w Gdańsku, altowiolista dr Błażej Maliszewski. Pisze między innymi:
„Mam nadzieję, że niniejsze opracowanie rozbudzi zainteresowanie altówką zarówno obecnych, jak i przyszłych wykonawców, a także kompozytorów. Jestem ponadto przekonany, że dziedzictwo altówki, przedstawione w tej książce, zainteresuje także dyrygentów i skrzypków oraz muzyków innych specjalności, ponieważ informacje w niej zawarte wykraczają poza tematykę związaną tylko z altówką.”
Książkę, starannie opracowaną typograficznie przez prof. Tomasza Bogusławskiego, uzupełniają barwne zdjęcia historycznych instrumentów z muzeów Poznania, Paryża i Moskwy.