Od dziesięcioleci dwutomowe wydanie sonat fortepianowych Beethovena Henle Urtext utrzymuje swój status na całym świecie jako standardowe wydanie referencyjne wśród pianistów. Po publikacji na początku lat pięćdziesiątych pod redakcją monachijskiej muzykolog Berthy Antonii Wallner - przy wsparciu Archiwum Beethovena w Bonn - to wybitne osiągnięcie redakcyjne szybko zostało uznane przez świat pianistów za nowy wzorzec. Trwające przez dziesięciolecia rygorystyczne testy muzyczne doprowadziły do ulepszeń i udoskonaleń, dzięki czemu ta edycja sonat fortepianowych Beethovena Henle Urtext jest dziś powszechnie uważana za źródło odniesienia.
Drukowane palcowania dostarczone przez pianistę i ważnego pedagoga muzycznego Conrada Hansena są uważane za znaczące sugestie dotyczące rozwiązywania problemów technicznych i muzycznych: „jak najmniej palcowań, aczkolwiek pouczających” (Hansen).
32 sonaty fortepianowe Beethovena otwierają przed nami praktycznie niewyczerpane bogactwo fantazji pianistycznych i muzycznych, głównie dzieł najbardziej znanych na lekcjach fortepianu, salach koncertowych i nagraniach. Hans von Bülow podkreślił wagę i znaczenie sonat fortepianowych Beethovena w swoim bon mot, że stanowią one „Nowy Testament muzyki”.