Beethoven, Ludwig van - 33 wariacje na temat walca na fortepian op. 120 „Wariacje Diabellego”
- Jedyne w swoim rodzaju wydanie Urtext kompletnych Wariacji Diabelli
- Pierwsze wydanie Urtext „Ojczyźnianego Związku Artystów” Wariacje Część II
- Zawiera uwagi na temat praktyki wykonawczej wiedeńskiej muzyki fortepianowej podczas dnia Beethovena (Niemcy)
W początkowej fazie przedsięwzięcia Diabelli wysłał 32-metrowy walc, który sam napisał do najbardziej renomowanych kompozytorów Cesarstwa Austriackiego z zaproszeniem do przedstawienia zestawu wariantów, które miały zostać opublikowane w zbiorowym zbiorze. Znamy tylko jednego kompozytora, który wyraźnie odmówił współpracy: Beethovena.
Nie jest jasne, dlaczego Beethoven nie chciał brać udziału w konkursie. Mimo to skomponował 33 wariacje, nie bezpośrednio dla Diabelli, raczej rozważając alternatywne możliwości publikacji. Jego „Wariacje Diabellego” są szczytem jego twórczości w zakresie odmian, a obok „Wariacji Goldberga” Bacha stanowią jeden z najważniejszych wkładów w ten gatunek.
W przedmowie tego wydania redaktor Mario Aschauer opisuje bardzo złożoną sytuację źródłową. Rozbieżności między głównymi źródłami są przedstawione w ossias w jasnoszarym druku. Szczegółowy komentarz krytyczny (Eng) i uwagi dotyczące praktyki gry na pianinie wiedeńskim podczas dnia Beethovena (Ger / Eng) uzupełniają to wspaniałe wydanie Urtext.