Giovanni Francesco Anerio (1567-1630), włoski ksiądz, organista i kompozytor. Od 1583 r. związany był ze słynnym oratorium Filippa Neriego. Prawdopodobnie pod koniec 1624 r. przybył do Warszawy na dwór Zygmunta III i objął funkcję królewskiego kapelmistrza. Niestety, znane nam polskie archiwalia milczą o jego pobycie w Warszawie. Potwierdzeniem faktu, że Giovanni Francesco Anerio pozostawał w służbie króla Zygmunta III, są dokumenty związane ze śmiercią kompozytora. Nastąpiła ona niespodziewanie w Grazu, w trakcie podróży Aneria do Włoch. Królewski kapelmistrz odbywał ją być może w celu dopilnowania druku nowych kompozycji, które miał przy sobie w momencie śmierci, a które prawdopodobnie zaginęły. Podobnie jak kilka innych kompozycji mszalnych Aneria, "Missa `Pulchra es'" należy do gatunku missa parodia. Została oparta na 5-głosowym motecie "Pulchra es" Giovanniego Pierluigi da Palestrina, wydanym w zbiorze "Motettorum quinque vocibus ex Canticis Canticorum" (1584). Szczególnie bliskie modelowi jest 4-głosowe "Crucifixus", w którym kompozytor niemalże powtórzył materiał muzyczny motetu. Utwory polichóralne królewskiego kapelmistrza, w tym i omawiana msza, ujawniają cechy właściwe rzymskim dziełom wielochórowym z przełomu XVI i XVII wieku: stosunkowo duży udział imitacji, jednakowa obsada wszystkich chórów redukująca element kontrastu rejestrów głosowych, brak samodzielnych partii dla instrumentów, choć mogły one zdwajać lub częściowo zastępować głosy wokalne. "Missa `Pulchra es'" dochowała się do naszych czasów w unikalnym manuskrypcie, przechowywanym w Archiwum Kapituły Metropolitalnej Krakowskiej na Wawelu (AKMK) pod sygnaturą Kk. I. 83. Msza została skomponowana pomiędzy 1625 i 1630 rokiem, prawdopodobnie dla zespołu muzyków królewskich w Warszawie. [Fragment wstępu Aleksandry Patalas]