Józef Elsner
Nieszpory
Ex Officio majori Beatae Virginis Mariae ad Vesperas a Canto, Alto, Tenore, Basso, Due Violini, Viola, Bassi, Due Flauti, Due Clarinetti, Due Corni, Due Clarini, Timpani con Organo
Nieszpory maryjne Elsnera w znacznym stopniu odzwierciedlają wpływy ogólnej konwencji epoki w zakresie użytkowej twórczości kościelnej, choć odnajdujemy w nich specyficzny dla prezentowanego twórcy klimat muzyki religijnej. Poszczególne psalmy opracowane są stosunkowo zwięźle, a całość cyklu wieńczy szeroko rozbudowane ''Magnificat'', zakończone szerzej rozwiniętą doksologią. Większość psalmów i końcowy kantyk utrzymane są w fakturze chóralnej, stosunkowo prostej, najczęściej o charakterze deklamacyjnym. Ustępy solowe ograniczone są do krótkich odcinków, a większe znaczenie uzyskują jedynie w psalmie ''Laudate pueri'', gdzie jednak wykorzystane są wszystkie głosy solowe, a czynnik melodyczny zdecydowanie usuwa w cień wokalną wirtuozerię. [...] Publikowane nieszpory J. Elsnera potwierdzają fakt, że twórczość religijna, która - co znamienne - rozpoczyna i kończy jego dorobek twórczy, jest mocno osdzona w środkowoeuropejskiej tradycji muzycznej okresu klasycznego, szczególnie zaś austriacko-czeskiej i śląskiej. (...) [R. Pośpiech]
Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Operacyjnego Promocja Czytelnictwa