• PIEŚNI OP.1,2,3,4 I BEZ OPUSU/PARTYTURA

PIEŚNI OP.1,2,3,4 I BEZ OPUSU/PARTYTURA

79,00 zł
Brutto
KARŁOWICZ,M.

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady zwrotu

Pieśni Mieczysława Karłowicza pojawiły się w dziejach pieśni polskiej jako zjawisko dosyć niezwykłe. W twórczości wybitnego symfonika – jako jego utwory młodzieńcze – stały się wprawdzie znaczącym, ale jedynie przedtaktem twórczości w pełni dojrzałej i mistrzowskiej. Niemal wszystkie powstały na przestrzeni jednego roku. Komponowane niejako na marginesie akademickiej nauki kompozycji, zdają się stanowić zapis uczuć i myśli dogłębnie osobistych, sejsmograficznie notujących bieżący stan ducha. Z dwudziestu dziewięciu – o jakich wiemy, że zaistniały – zachowały się dwadzieścia dwie; siedem niewydanych, niekiedy jedynie naszkicowanych, zginęło w czasie II wojny światowej. Gdy pominąć parę z tych, o charakterze odrębnym – tworzą całość o spójności niezwyczajnej. Jak się po bliższych badaniach okazało, ową spójnością określonego charakteru naznaczona została cała twórczość Karłowicza. Poematy symfoniczne autora Odwiecznych pieśni rozgrywają się bowiem w tej samej co pieśni przestrzeni idei i sensów; zostały naznaczone analogicznymi kategoriami ekspresji. A jest to przestrzeń, którą naczelny biograf kompozytora Adolf Chybiński określił jako „tętniącą tragedią i bezbrzeżnym smutkiem, rezygnacją i tęsknotą za innym światem''. Pod względem stylu wypowiedzi pieśni Mieczysława Karłowicza – jakkolwiek głęboko zakorzenione w stylu późnoromantycznym – bywają określane jako twórczość stojąca u progu fazy modernizmu. Zdzisław Jachimecki pisał o nich w 1930 r.: „Pełna ciepła nuta liryczna w wielu spośród nich, szczerość inspiracji, objawiająca się w bardzo naturalnie wysnutych melodiach, niewyszukane formy akompaniamentu, trafnie jednak dostosowanego do nastroju danej poezji i organicznie łączącego się ze śpiewem, poprawność deklamacji i konstrukcji utworów wyrobiły pieśniom Karłowicza zasłużoną popularność w kołach śpiewactwa polskiego.” (fragm. wstępu autorstwa M. Tomaszewskiego) Autor opracowania: Leszek Polony Autor wstępu: Mieczysław Tomaszewski Seria: Karłowicz - Dzieła ISMN 9790274017231 Wersja językowa wydania: eng, ger, pol Liczba stron: 82 Oprawa: twarda Postaci: partytura Format: A4 stojący (235x305 mm) Wydawca: PWM Utwory w publikacji: Kazimierz Tetmajer Czasem, gdy długo na pół sennie marzę Kazimierz Tetmajer Idzie na pola op. 3/3 Kazimierz Tetmajer Mów do mnie jeszcze op. 3/1 Kazimierz Tetmajer Na Anioł Pański Kazimierz Tetmajer Na spokojnem, ciemnem morzu op. 3/4 Adam Asnyk (tłum. F. Evers) Najpiękniejsze piosenki (Meine schoensten Lieder) op. 4 Jan Iwański Nie płacz nade mną op. 3/7 Jan Iwański Nie płacz nade mną op. 3/7 Kazimierz Tetmajer Pamiętam ciche, jasne, złote dnie op. 1/5 Kazimierz Tetmajer Po szerokiem, po szerokiem morzu op. 3/9 słowa ludowe (tłum. Ella von Schultz-Adaiewsky) Pod jaworem (Unterm Ahorn) Zygmunt Krasiński Przez nocą wieczną op. 3/6 Kazimierz Tetmajer Rdzawe liście strząsa z drzew Juliusz Słowacki Skąd pierwsze gwiazdy op. 1/2 Kazimierz Tetmajer Smutną jest dusza moja op. 1/6 Heinrich Heine (tłum. M. Konopnicka) Śpi w blaskach nocy (Im Mondenglanze) op. 3/5 Kazimierz Tetmajer W wieczorną ciszę op. 3/8 Józef Waśniewski Z erotyków (I zamiast słońc i gwiazd) op. 3/2 Czesław Jankowski Z nową wiosną Adam Asnyk Zaczarowana królewna op. 3/10 Kazimierz Gliński Zasmuconej op. 1/1 Kazimierz Tetmajer Zawód op. 1/4
  • Instrument(y)
    głos, fortepian
  • Wersja językowa
    polska, angielska, niemiecka
  • Wydawnictwo
    PWM
  • Format
    A4
Loading...