• III SYMFONIA - PART.

III SYMFONIA - PART.

95,00 zł
Brutto
LUTOSŁAWSKI W. 8762030
Obecnie brak na stanie

Interested in this product? Drop us an email and we will let you know when it's available for order.

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady zwrotu

III Symfonia Witolda Lutosławskiego powstała na zamówienie dyrekcji Chicago Symphony Orchestra złożone kompozytorowi w 1974 roku. Praca nad utworem trwała - z przerwami na komponowanie innych dzieł, m. in. ''Les espaces du sommeil'', ''Mi-parti'', ''Novelette'' - osiem i pół roku. Z największą intensywnością pracował Lutosławski nad III Symfonią w latach 1981-83; w tym czasie zmienił pierwotny schemat formalny utworu, który miał obejmować Inwokację, cykl etiud, toccatę i hymn. Symfonia, ukończona ostatecznie 31 stycznia 1983 roku, stanowi z jednej strony syntezę wielu sposobów organizacji wysokości dźwięków, znanych z wcześniejszych utworów kompozytora, a z drugiej - przedstawienie nowych idei muzycznych, wzbogacających stosowaną uprzednio koncepcję formy dzieła. Zastosowana w II Symfonii (1967) konstrukcja formalna, złożona z dwóch faz wprowadzającej i głównej, została poszerzona w III Symfonii o jeszcze jedną - epilog. Charakterystyczna w utworach z lat sześćdziesiątych i późniejszych zasada przemienności refrenów i epizodów w fazach wprowadzających znalazła zastosowanie także w III Symfonii; jej podobieństwo do II Symfonii jest tu uderzające: w obu refreny są aleatorycznymi strukturami, granymi przez instrumenty dęte drewniane w kameralnej obsadzie. W III Symfonii został wprowadzony dodatkowo nowy element w postaci powracającego motywu powtarzanej nuty e. Motyw ten stanowi idée fixe utworu: rozpoczyna i kończy symfonię, występuje pięciokrotnie w fazie wprowadzającej i trzykrotnie w części głównej (w trzecim wystąpieniu, w nrze 40 - ''zastąpiony'' przez powtarzany akord). Jego cechą charakterystyczną jest instrumentacja, która wprawdzie zmienia się w kolejnych fazach utworu, ale zawsze posiada rys wspólny, jakim jest dominująca barwa instrumentów dętych. Pomysł wielokrotnego powtarzania jednej nuty wprawdzie nie jest całkiem nowy, gdyż pojawił się już w Kwartecie smyczkowym (1964) Lutosławskiego, ale pełnił w tym utworze inną rolę, a mianowicie - refrenu w części wprowadzającej. W III Symfonii kompozytor zastosował też zasadę, podobnie jak w wielu swoich dziełach, polegającą na przemienności struktur aleatorycznych i struktur skomponowanych tradycyjnie pod względem metrorytmicznym. Znaczenie struktur aleatorycznych, charakteryzujących się statyką brzmienia jest o wiele mniejsze w III Symfonii niż w utworach wcześniejszych. Partie grane ad libitum pojawiają się głównie w części wprowadzającej, natomiast w części głównej i w epilogu przeważa precyzyjna organizacja czasu, poddana tradycyjnym regułom metrycznym i rytmicznym. Tradycyjna regulacja czasu pozostaje tu w ścisłym związku z przydaniem melodii roli pierwszoplanowej w części głównej i w epilogu. Melodyjność III Symfonii jest cechą zdecydowanie odróżniającą ją od II Symfonii i innych utworów kompozytora przesyconych techniką aleatoryczną. Śpiewne tematy są zarazem siłą atrakcyjną III Symfonii. W części głównej śpiewna melodia występuje obok grupy tematów o charakterze toccatowym, natomiast w epilogu, temat cantando (od nru 84) stanowi dominującą ideę muzyczną. Jego cechą charakterystyczną jest konstrukcja oparta głównie na parze interwałów: tercja mała i kwinta. Konstruowanie przebiegów melodycznych na bazie par interwałów - to znów cecha znana z innych utworów Lutosławskiego (pojawiała się już m. in. w Muzyce żałobnej z 1958 roku), a dla niniejszej symfonii szczególnie charakterystyczna. Melodia w III Symfonii ukazywana jest w grupie instrumentów unisono, w strukturach z akompaniamentem harmonicznym, a także w kunsztownych splotach polifonicznych. Aspekt melodyczny utworu stał się jednym z najważniejszych w tzw. późnym okresie twórczości kompozytora, czego przepiękną manifestacją stała się kolejna IV Symfonia (1992), ostatnie wielkie dzieło Witolda Lutosławskiego. [Jadwiga Paja-Stach]
  • Skład
    Witold Lutosławski
  • Instrument(y)
    partytura
  • Wersja językowa
    polska, angielska, niemiecka
  • Wydawnictwo
    PWM
  • Liczba stron
    112
  • Format
    A4 (210x297 mm)
Loading...