Vivaldi, Antonio
Kyrie RV 587
Dziś „Gloria” RV 589 (BA 7674) jest jedną z najbardziej znanych kompozycji Vivaldiego i jednym z najczęściej wykonywanych świętych utworów wokalnych z okresu baroku. Vivaldi napisał „Glorię” jako samodzielne dzieło w stylu mszy koncertowej. Jednak prawdopodobnie miało to miejsce również podczas nabożeństw. Punktacja głosów solo (SSA) sugeruje, że dzieło zostało napisane podczas jego pobytu w Ospedale della Pietà, około 1716 roku. W dwunastu częściach „Glorii” Vivaldi pokazuje cały zakres swojej biegłości od świątecznego, wysublimowanego wyglądu zewnętrznego ruchy do delikatnych, przeźroczystych pojedynczych fragmentów.
To samo mistrzostwo zastosowano także w „Kyrie” RV 587 (BA 8950), ocenianych dla dwóch chórów i dwóch grup instrumentów smyczkowych. Data jego składu pozostaje niejasna. Jest to utwór wyłącznie chóralny bez fragmentów solowych.
Obie prace można wykonywać niezależnie, ale można je również łączyć jako rodzaj krótkiej masy. Chociaż autentyczność partytury rękopisów autografów nie budzi wątpliwości, te nowe wydania zawierają kilka ponownych ocen w zakresie frazowania i praktyki wykonawczej, które wykraczają poza to, co oferują inne wydania. Redukcje fortepianów są proste, jasno przedstawione i zachowują charakter utworów.