ZOBACZYĆ MUZYKĘ / NOTACJA POLSKIEJ PARTYTURY WSPÓŁ

78,00 zł
Brutto
KOWALSKA-ZAJĄC EWA
Ostatnie sztuki w magazynie

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady zwrotu

Zobaczyć muzykę

Notacja polskiej partytury współczesnej

Ewa Kowalska-Zając

Czy można nie będąc synestetą zobaczyć muzykę? Czy możliwe jest stworzenie wizualnych ekwiwalentów dla zjawisk muzycznych? Czy można usłyszeć – z pomocą wyobraźni – muzykę zakodowaną w dziełach plastycznych, malarstwie i grafice? Odpowiedzi na te z pozoru dziwne pytania dostarcza bogata literatura przedmiotu oraz liczne przykłady wzajemnych korespondencji pomiędzy obrazem i dźwiękiem opisane przez różnych autorów, bynajmniej nie tylko kompozytorów.

Spis treści:

Część I Rozwój notacji muzycznej w XX wieku
    • Rozdział 1. Notacja jako ogniwo łańcucha komunikacyjnego
      1.1 Rola i funkcje notacji
      1.2 Terminologia i klasyfikacje zjawiska
    • Rozdział 2. Modyfikacje notacji tradycyjnej
      2.1 Tendencja do standaryzacji zapisu
      2.2 Reformy notacji tradycyjnej
            2.2.1. Notacja symboliczna (alfabetyczna i numeryczna)
            2.2.2. Notacja symboliczno-geometryczna (liniowa, tabulaturowa)
            2.2.3. Notacja graficzna i muzyczna stenografia
      2.3 W poszukiwaniu notacji idealnej
    • Rozdział 3. Procesy stymulujące rozwój XX-wiecznej notacji
      3.1 Rozwój i przemiany w zakresie organizacji materiału dźwiękowego
      3.2 Porzucenie tradycji organizacji czasu
      3.3 Indeterminizm formy
    • Rozdział 4. Nowe rozwiązania notacyjne
      4.1 Intermedializacja sztuki i jej notacyjne konsekwencje
      4.2 Partytury słowne i event scores
      4.3 Grafika muzyczna
            4.3.1. Geneza
            4.3.2 Próba definicji
            4.3.3. U źródeł – December 1952
            4.3.4. Grafika muzyczna jako narzędzie komunikacji
Część II Rozwiązania notacyjne w partyturach kompozytorów polskich II połowy XX wieku
  • Rozdział 5. Polska szkoła kompozytorska – indywidualne strategie twórcze
    5.1 Bogusława Schaeffera droga od „punktu zerowego” do kresu „możliwości muzyki”
    5.2 Notacyjne ekwiwalenty Calderowskich mobili – idea alegoryzmu kontrolowanego Witolda Lutosławskiego i jej rezonans w polskiej twórczości kompozytorskiej
    5.3 Zapis kompozycji unistycznych – Zygmunta Krauzego notacyjne ekwiwalenty dla „optymistycznej homogeniczności” dzieł Władysława Strzemińskiego
    5.4 Stymulujący wpływ techniki sonorystycznej na rozwój notacji: Penderecki, Szalonek, Górecki
  • Rozdział 6. Gatunkowe determinanty
    6.1 „Fingerprint” partytury symfonicznej
    6.2 Nowe rozwiązania notacyjne partytury wokalnych i wokalno-instrumentalnych
    6.3 Partytury kameralne – aspekt notacyjny mobilności, poliwersyjności i indeterminizmu formy
  • Rozdział 7. Notacja determinowana medium wykonawczym
    7.1 Zapis kompozycji parateatralnych (teatr instrumentalny i happening)
    7.2 Zapis kompozycji elektroakustycznych
  • Rozdział 8. Wizualizacja partytury
    8.1 Muzyka inspirowana obrazem
    8.2 Notacja graficzna i gatunek grafiki muzycznej w twórczości polskich kompozytorów II połowy XX wieku
  • Podsumowanie

  • Instrument(y)
    publicystyka
  • Wersja językowa
    polska
  • Redakcja/Opracowanie
    Ewa Kowalska-Zając
  • Wydawnictwo
    Akademia Muzyczna w Łodzi
  • Liczba stron
    414
Loading...