Obok licznych utworów skrzypcowych w spuściźnie kompozytorskiej H. Wieniawskiego znajduje się jeden tylko utwór na altówkę i fortepian, zatytułowany ''Reverie'', a nie posiadający oznaczenia opusu. Owo ''Marzenie'' pochodzi prowdopodobnie z tego okresu, kiedy Wieniawski przebywał w Londynie (1858-1859) i niezależnie od zwykłek działalności koncertowej brał udział w cieszących się wówczas w Londynie wielkim powodzeniem koncertach kameralnych. Na jednym z koncertów Beethoven-Quartett-Society wystąpił kwartet czterech wybitnych wirtuozów w składzie: Ernst, Joachim, Wieniawski i wiolonczelista Piatti. Wieniawski, grając wtedy na altówce, prawdopodobnie uznał, że zbyt mało jest kompozycji oryginalnych przeznaczonych na ten piękny instrument i sam postanowił napisać drobny utwór altówkowy. Nadał mu charakter liryczny i znamię żarliwości, która przebija także w innych jego kompozycjach. (S. Kamasa)