Wariacje Beethovena na temat melodii ludowych na fortepian solo lub z towarzyszeniem fletu (Sześć różnorodnych tematów op. 105 i dziesięć różnorodnych tematów op. 107), choć późno, wpisują się w tradycję wczesnoklasycznych kompozycji na instrument melodyczny i fortepian, w którym dominował fortepian, a rolę akompaniującą pełnił instrument melodyczny. Ale partia fortepianu pokazuje również, że Beethoven - podobnie jak jego Bagatelles - umiał pisać dla melomanów. Partia fortepianu rzadko wykracza poza średni poziom trudności. Z drugiej strony pod względem treści kompozycyjnej utwory są na wysokim poziomie. Właśnie to - wymagająca muzykalność, z tylko umiarkowanymi trudnościami technicznymi - powinno zainteresować dzisiejszego „miłośnika” i zachęcić go do wspólnego muzykowania. Ponadto miłośnicy i profesjonalni muzycy po raz pierwszy znajdą w wydaniu Wiener Urtext Edition tekst muzyczny, który został oczyszczony z wieloletnich błędów i arbitralnych dodatków.
Poziom trudności: 3-4