Osiągały szczyty popularności, przez wielu uważane za arcydzieła, choć zdaniem sceptyków ciążyły niebezpiecznie ku salonowości. Zaliczane były, wraz z nokturnami i impromptu, do „kobiecego” nurtu twórczości Chopina. W opisach ich charakteru pojawiają się: lotność, eteryczność, wzmożenie ruchu, arystokratyczność, erotyzm. Dzielą się na dwa nurty: towarzyski oraz koncertowy.
Wydanie źródłowo-krytyczne zredagowane przez Jana Ekiera i Pawła Kamińskiego na podstawie rękopisów, kopii zatwierdzonych przez samego Chopina i pierwszych wydań. Jego celem jest przedstawienie twórczości Chopina w autentycznym kształcie.
Utwory w publikacji:
Chopin Fryderyk Walc a-moll op. 34 nr 2
Chopin Fryderyk Walc As-dur op. 34 nr 1
Chopin Fryderyk Walc As-dur op. 42
Chopin Fryderyk Walc As-dur op. 64 nr 3
Chopin Fryderyk Walc cis-moll op. 64 nr 2
Chopin Fryderyk Walc Des-dur op. 64 nr 1
Chopin Fryderyk Walc Es-dur op. 18
Chopin Fryderyk Walc F-dur op. 34 nr 3