Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Complete Piano Sonatas
Instructive Edition edited by Frederic Lamond
1. Sonata in F minor op. 2 No. 1
2. Sonata in A major op. 2 No. 2
3. Sonata in C major op. 2 No. 3
4. Sonata in E flat major op. 7
5. Sonata in C minor op. 10 No. 1
6. Sonata in F major op. 10 No. 2
7. Sonata in D major op. 10 No. 3
8. Grand Sonata "Pathétique" in C minor op. 13
9. Sonata in E major op. 14 No. 1
10. Sonata in G major op. 14 No. 2
11. Sonata in B flat major op. 22
12. Sonata in A flat major op. 26
13. Sonata (quasi una Fantasia) in E flat major op. 27 No. 1
14. Sonata (quasi una Fantasia) in C sharp minor op. 27 No. 2
15. Sonata in D major op. 28
Podczas gdy w ostatnich dziesięcioleciach wydania urtext z różnorodnymi aspiracjami i czytaniami różnych redaktorów były głównymi punktami wyjścia do poruszania sonat fortepianowych Beethovena, dziś częściej pojawia się pytanie, jakie znaczenie mają tak zwane „wydania pouczające” w historii interpretacji, jakie dodatkowe korzyści z nich powstają i na czym polega ich legalność. W przeciwieństwie do swojego nauczyciela Hansa von Bülowa w wydaniu sonat, Lamond nie dopuszczał żadnej interwencji w tekst muzyczny per se. Jego wskazówki podają zamiast tego interpretacyjne podejście, dodatkowo inspirując dzisiejszych muzyków w realizacji kompozycji muzycznej.
Na początku XX wieku był odnoszącym sukcesy pianistą i koncertował w Stanach Zjednoczonych i w całej Europie. Wielokrotnie wywoływał poruszenie swoimi projektami Beethovena, takimi jak wykonanie szesnastu sonat, a także wariacje „Diabelli” i „Eroica” w ciągu czterech dni w Queen's Hall w Londynie (1925). Z tego okresu pochodzi także jego wydanie 32 sonat fortepianowych Beethovena, które po raz pierwszy ukazały się w Breitkopf & Härtel w 1923 roku. Frederic Lamond uosabia interpretację Beethovena. Nawet dzisiaj jego imię nadal kojarzy się przede wszystkim z Beethovenem.
Obecna „Instruktażowa edycja” 32 sonat fortepianowych Beethovena jest częścią serii „Breitkopf Originals” z okazji 250. urodzin Beethovena w 2020 r. Oprócz ustalonych edycji Urtext, ta reedycja otwiera fascynujący widok na interpretację i praktyka wykonawcza jednego z najważniejszych tłumaczy Beethovena w XIX i XX wieku.