• TRIO NA FORTEPIAN,SKRZYPCE I WIOLONCZELĘ OP.8 PART

TRIO NA FORTEPIAN,SKRZYPCE I WIOLONCZELĘ OP.8 PART

65,00 zł
Brutto
CHOPIN F. 10911010

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady zwrotu

Trio g-moll op. 8 na fortepian, skrzypce i wiolonczelę jest najwcześniejszym utworem kameralnym Chopina. Rozpoczęte wiosną 1828 r. powstawało powoli, ostateczny kształt otrzymując pod koniec 1829 r., choć jeszcze pół roku później, Chopin w liście do Woyciechowskiego snuł refleksję nad wymianą skrzypiec na silniej brzmiącą altówkę. Zmiany tej jednak nie wprowadził. Był to okres poznawania warsztatu i możliwości poszczególnych instrumentów, praca nad utworami solowymi z orkiestrą. Chopin komponował Trio z myślą o amatorskim muzykowaniu na dworze księcia Antoniego Radziwiłła-mecenasa i protektora Fryderyka-zaawansowanego wiolonczelisty. Kameralna literatura tego okresu nie była znana Chopinowi. Kontakt mógł mieć jedynie z rodzimą twórczością J. Elsnera, F. Lessla, J. Deszczyńskiego, K. Kurpińskiego, I.F. Dobrzyńskiego oraz wirtuozowskimi kompozycjami F. Riesa, J.N. Hummla i I. Moschelesa, które mogły dotrzeć w tym czasie do Warszawy. Pierwsze zetknięcie z ostatnim Triem B-dur op. 97 Beethovena miało miejsce w październiku 1829, już po zakończeniu pracy Chopina nad swoim utworem i zrobiło na nim wielkie wrażenie. W Trio g-moll Chopin odchodzi od wirtuozerii brillante, formułuje myśli muzyczne w sposób zwięzły i precyzyjny, opierając się an beethovenowskim układzie części: Allegro, Scherzo, Adagio, Rondo, z polskim akcentem w finale (stylizacja krakowiaka). Entuzjastycznie przyjęte w swoim czasie zyskało wiele pochlebnych recenzji. Wiolonczelista L. Rellstab powitał utwór, jako dzieło godne uznania, reprezentujące najlepszy kierunek muzyki współczesnej (rec. w „Iris”, Berlin 1833). Schumann zachwycał się słowami: „Czyż nie jest ono tak szlachetne, jak tylko można sobie wyobrazić, tak marzycielskie, jak żaden jeszcze poeta nie śpiewał, oryginalne tak w szczegółach, jak i w całości” (rec. w NzfM, 1836) Trio g-moll należy – obok triów Schuberta, Schumanna i Mendelssohna – do najwybitniejszych dzieł tego gatunku w epoce romantyzmu. Wersja językowa: polsko-angielska Liczba stron: 48+9+8 Format: A-4 Oprawa: miękka-teczka ISBN/ISSN/ISMN 979-0-2740-0509-2 Uwagi: Czas trwania: 30 min Postać wydania: partytura i głosy Redakcja: I.J. Paderewski, L. Bronarski, J. Turczyński Wydawnictwo: Polskie Wydawnictwo Muzyczne
  • Instrument(y)
    partytura i głosy
  • Wersja językowa
    polska, angielska
  • Wydawnictwo
    PWM
  • Format
    A4
Loading...