Wiosną 1838 roku Schumann skomponował „30 krótkich, słodkich rzeczy”, jak je nazwał w liście do swojej narzeczonej Clary Wieck. Pierwotnie skomponował je pod tytułem „Kindergeschichten” i zamieścił jako uzupełnienie „Noveletten” op. 21, również skomponowany w 1838 r. Z miniatur fortepianowych wybrał dwanaście utworów. Na początku następnego roku, teraz poszerzone o trzynasty utwór, zostały opublikowane jako „Sceny z dzieciństwa” Breitkopf & Härtel w Lipsku. Kolekcja skupiła się na Träumerei, który jest siódmym i najbardziej znanym dziełem w kolekcji.
Znaczenie cyklu zostało całkowicie błędnie ocenione przez krytyka Ludwiga Rellstaba, ale został entuzjastycznie przyjęty przez Liszta. Napisał do Schumanna w czerwcu 1839 r., Że często z entuzjazmem, ale przede wszystkim dla siebie, grał „Sceny z dzieciństwa” do swojej wówczas trzyletniej córki Blandine.
„Sceny z dzieciństwa” op. 15 opublikowano w krytycznym naukowo wydaniu Urtext, odzwierciedlającym najnowszy stan badań. Jest to jeden z najpopularniejszych cykli fortepianowych Schumanna, który jest wysoko oceniany w romantycznej literaturze fortepianowej. Palcowanie bierze pod uwagę współczesną praktykę wykonawczą, a także grę na współczesnym fortepianie koncertowym.
- Edycja urtext na podstawie wszystkich dostępnych źródeł i odzwierciedlająca najnowsze wyniki badań
- Z palcami i sugestiami Ragny Schirmer do wykonania
- Ze szczegółowym wstępem (niem.) I komentarzem krytycznym (ang.)
Wiodąca niemiecka pianistka Ragna Schirmer
zdobyła znakomitą reputację, nie tylko dwukrotnie wygrywając Lipski Konkurs Bachowski, ale także otrzymując liczne nagrody, w tym dwie nagrody ECHO-Klassik. Od dawna szczególnie interesowała się historyczną praktyką wykonawczą na nowoczesnych instrumentach, co ostatnio znalazło odzwierciedlenie w jej bardzo chwalonym kompletnym nagraniu zestawów klawiszowych George'a Friderica Handla. Oprócz międzynarodowej kariery wykonawczej, Ragna Schirmer jest obecnie profesorem na Uniwersytecie Muzycznym w Mannheim i szkole specjalistycznej Latina August Hermann Francke w Halle.
Kompozycje Roberta i Clary Schumann znajdują się w centrum twórczości Ragny Schirmer, a na płycie CD nagrała „Wariacje na temat Beethovena” Roberta Schumanna oraz „Studia symfoniczne”. Jej koncerty, na których gra na oryginalnym grotryjskim fortepianie Klary Schumann z 1879 r., Pozwoliły jej uzyskać wgląd w praktyczne kwestie wykonawcze. Teraz włączyła je do swoich badań nad palcami Clary w „Scenach z dzieciństwa” Schumanna op. 15.