Kwartet mniejszy jest jednym z utworów kameralnych, z którymi Schubert „chciał utorować drogę do wielkiej symfonii” wiosną 1824 r. Jednocześnie utorował drogę szerszej publiczności, ponieważ kwartet „Rosamunde” miał być pierwszym i jedynym kwartetem smyczkowym, który nie tylko był publicznie wykonywany za życia Schuberta, ale także został wydrukowany w formie głosu. Na szczęście dla nas - ponieważ dziś zniknął autograf tego popularnego kwartetu, a pierwsze wydanie jest jedynym źródłem pracy. Ale to jest właśnie wyzwanie, ponieważ presja głosów ma pewne niespójności w zakresie artykulacji i dynamiki, które należy dokładnie wyjaśnić, co nasza nowa edycja Urtext udaje się wzorowo. Epitet wraca do muzyki scenicznej Schuberta do spektaklu Rosamunde, który słychać na początku Andante. Ale niektórzy pomyślą bardziej o Impromptu B-dur op. Post 142 nr 3, w którym Schubert ponownie zajmie się piękną melodią.