Piąty i ostatni koncert fortepianowy Beethovena jest jednocześnie kulminacją jego wysiłków w tym gatunku i odzwierciedleniem wszystkich jego umiejętności artystycznych i wiedzy. Manuskrypty, które przetrwały, dają jasny wgląd w jego metody pracy i jego zamiary dotyczące wykonania pracy.
Redaktor, Jonathan Del Mar, dokładnie zbadał rękopis na fortepian solo i po raz pierwszy w nowoczesnym wydaniu odtworzył wyrafinowane instrukcje wykonawcze Beethovena. Ma to między innymi szczególne konsekwencje dla wyrzeźbionej linii basu partii fortepianu podczas fragmentów tutti.
Podobnie jak w przypadku koncertów fortepianowych nr 1–4, pojawia się redukcja fortepianu z oddzielną partią solo zawierającą wszystkie informacje potrzebne solistom do prowadzenia zespołu z fortepianu.
• Wiele całkowicie nowych poprawek w partiach solo i orkiestrowej
• Redukcja fortepianu z oddzielną partią solo, jak to było w czasach Beethovena
• Z postaciami Continuo Beethovena po raz pierwszy w nowoczesnym wydaniu