Kompozytor: Gaetano Donizetti
Marka / Wydawca: Ricordi
Instrumentacja: soliści, chór i orkiestra
Wersja językowa: język włoski
Teksty muzyczne i literackie wielu oper Donizettiego, które do nas dotarły, stwarzają wiele problemów. Wynika to częściowo z nieuniknionego gromadzenia się warstw zmian dokonywanych z pokolenia na pokolenie tłumaczy ustnych, których upodobania były coraz bardziej dalekie od muzycznej i dramatycznej estetyki czasów Donizettiego. Zmiany, często dokonywane z najlepszymi intencjami, były motywowane w niektórych przypadkach chęcią modernizacji aranżacji, frazowania, a nawet struktury niektórych utworów; w innych przypadkach ze względu na wymagania lokalnej cenzury lub potrzebę skrócenia prac lub innej zmiany struktury z powodów pragmatycznych. Czasami interpolacje obcego materiału były wykonywane, aby uwzględnić życzenia wykonawców.
W tym klimacie i na tle wciąż rozwijającego się „Donizetti Renaissance”, w którym prawie wszystkie z prawie siedemdziesięciu oper kompozytora zostały odnowione w ciągu ostatnich czterdziestu lat, wydanie krytyczne było bardzo potrzebne. Z tych powodów Casa Ricordi, przy współpracy i wsparciu Comune di Bergamo, rozpoczęła Edycję Krytyczną Donizetti w 1988 roku.
Obecny projekt nie ma na celu opublikowania pełnych oper, lecz raczej oferuje szeroką różnorodność i złożoność dzieł Donizettiego dla teatru. Oczywiście znajdują się również opery w repertuarze, ale seria publikuje również mniej znane tytuły, które ze względów historycznych lub muzycznych są szczególnie istotne dla lepszego zrozumienia kariery Donizettiego i kontekstu historycznego, w którym pracował . Gdy krytyczna edycja Donizetti zbliża się do pierwszego kwartału działalności, wiele jej wyników stało się de facto standardem wydajności
Instrument(y): orkiestra (partytura)