Haydn, Joseph
The Creation Hob. XXI:2
Oratorium „Stworzenie” reprezentuje nie tylko kluczowy punkt w twórczości Josepha Haydna, ale jednocześnie wyznacza początek nowego rozdziału w historii oratorium.
Na przełomie XIX i XX wieku Haydn zerwał z tradycyjną dominacją arii, nadając refrenowi znacznie większe znaczenie. To otworzyło drogę do nowego rodzaju oratorium chóralnego, które stało się jedną ze standardowych cech rozwijającego się burżuazyjnego życia koncertowego. Fabuła podzielona jest na trzy części; Część pierwsza przedstawia pierwsze cztery dni stworzenia wraz z genezą świata, roślin i firmamentu, a w części drugiej uwzględniono zwierzęta.
Część trzecia traktuje jako temat życia pierwszych ludzi, Adama i Ewy, a oratorium zwieńczone jest dwoma głównymi chórami końcowymi chwały i podziękowań. Tekst, przetłumaczony z angielskiego oryginału Barona van Swietena, prefektów cesarskiej biblioteki dworskiej w Wiedniu, łączy teksty prozatorskie historii stworzenia w przekładzie Biblii Lutra z uzupełniającymi fragmentami „Raju utraconego” Johna Miltona