Missa pro pace
na 4 głosy solo (SATB), chór mieszany i orkiestrę
Wojciech Kilar
Missa pro pace jest pierwszym ściśle liturgicznym dziełem kompozytora. Powstała w 2000 roku na zamówienie Kazimierza Korda z okazji jubileuszu stulecia Filharmonii Narodowej. Jest to tradycyjny cykl złożony z części stałych, z wyodrębnioną Dona nobis pacem. Kompozytor nawiązuje w niej do idiomów muzycznych wczesnego średniowiecza, baroku i romantyzmu. Dzieło przyjęte z wielkim entuzjazmem, Bohdan Pociej opisał słowami: głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona - jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki prostą i skupioną odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia - w całkowitej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy.