Dwa tomy korespondencji Lutosławskiego z jego zachodnimi wydawnictwami i zarządami, zredagowane i opublikowane w języku angielskim przez prof. Zbigniewa Skowrona.
Wyjątkowym świadectwem kontaktów i współpracy Lutosławskiego z J. i W. Chesterami oraz Wilhelmem Hansenem Musik-Forlagiem jest korespondencja z tymi dwoma firmami z lat 1966–1994, przechowywana obecnie w Archiwum Paula Sachera w Bazylei. (Sammlung Lutosławski). Listy te odzwierciedlają wszystkie aspekty twórczości Lutosławskiego zarówno w europejskim życiu muzycznym, jak iw ośrodkach muzycznych Stanów Zjednoczonych, Japonii i Australii. […] W jego korespondencji z J. i W. Chesterami znajdują się listy (w większości maszynopis), które Lutosławski wymieniał z kolejnymi dyrektorami zarządzającymi, a mianowicie: George Rizza (27 listopada 1967 [pismo nr 19] - 25 listopada 1972 [ list nr 241]), Robin Boyle (14 listopada 1972 [pismo nr 238] - 10 września 1993 [pismo nr 983]), jego asystent i kierownik ds. awansów - Sheila MacCrindle (30 stycznia 1973 r. [list nr 250] - 22 marca 1991 r. [pismo nr 969]) oraz James Rushton (8 listopada 1985 r. [pismo nr 873] - 31 stycznia 1994 r. [list nr 989]). Korespondencja z tymi czterema osobami, w której znajdują się listy adresowane nie tylko do Lutosławskiego, ale także do jego żony Danuty, stanowi główną część obecnego zbioru.
Prezentowany zbiór nie tylko ukazuje zakulisową działalność Lutosławskiego w zakresie procesu zamawiania, komponowania i wydawania poszczególnych utworów, ale także ukazuje działalność dyrektorów zarządzających J. i W. Chesterów i Wilhelma Hansena oraz ich asystentów związanych z żmudnymi przygotowaniami do premier, w tym wyborem wykonawców i terminów koncertów Lutosławskiego, nie mówiąc już o takich szczegółach, jak rezerwacja hoteli, planowanie prób, czy wreszcie - negocjowanie wysokości honorariów. Wszystkie te dotychczas niepublikowane listy stanowią materiał źródłowy z pierwszej ręki, który znakomicie uzupełnia wiedzę o Lutosławskim przedstawioną w istniejących monografiach i będzie, jak można się spodziewać, nieocenioną pomocą w przygotowaniu szczegółowego opisu jego życia i twórczości. .
ZBIGNIEW SKOWRON jest profesorem w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i redaktorem Lutosławski Studies (Oxford, 2001) i Lutosławski on Music (Lanham, Maryland, 2007).