MUZYKA WSPÓŁCZESNA I JEJ TOŻSAMOŚCI
Tadeusz Kobierzycki
Głównym kryterium tomu Muzyka współczesna i jej tożsamości jest kategoria tożsamości muzyki jako sztuki i nauki. Jej formalne założenia przejrzyście sprecyzował na początku XX wieku Roman Ingarden. Przedstawiona próba klasyfikacji ma ośmielić do tworzenia nowych narracji o muzyce. Autorami większości tekstów są doktoranci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Niektórzy z nich ciekawie debiutują na polu nauki o sztuce muzyki. Książka Muzyka współczesna i jej tożsamości zapoczątkowała nową serię „Muzyka-Sztuka-Nauka", w której publikowane będą teksty prezentujące różne tożsamości muzyki jako sztuki i jako nauki. Nie umiemy jeszcze dostatecznie opisywać muzyki jako obiektu fizycznego, biologicznego, psychologicznego czy matematycznego. W związku z tym seria ta zajmie się promowanie tekstów, które z nowej perspektywy ukażą, w jaki sposób sztuka i nauka łączy się w muzyce, jak realizuje się muzykalność człowieka i muzyczność świata.