Sally Banes
Terpsychora w tenisówkach
Taniec post-modern
Jest to pierwsze na rynku polskim tłumaczenie tak ważnej pozycji należącej do kanonu teoretycznych rozważań nad tańcem współczesnym. Książka pojawiła się w Ameryce w 1977 roku (z nowym wstępem w 1987) i dziś stanowi pozycję klasyczną, wielokrotnie wznawianą i tłumaczoną na wiele języków, funkcjonującą jako podręcznik akademicki. Napisana przystępnym językiem ukazuje szerokie tło społeczne i artystyczne, z którego wyrosła i na którym rozkwitła amerykańska awangarda taneczna.
Książka została nagrodzona w konkursie Marka Radia Kraków.
Sally Banes to gwiazda amerykańskiej krytyki tańca, ekspert współczesnej sceny tańca i nowych trendów stale pojawiających się w sztuce. Jako pierwsza zaczęła dokumentować dokonania twórców amerykańskiej awangardy tanecznej. Była szefem Wydziału Tańca w University of Wisconsin-Madison i członkiem rady tegoż wydziału oraz prezesem i honorowym członkiem Society of Dance History Scholars. W 2003 roku została nagrodzona za całokształt działalności przez Congress of Research in Dance. Obecnie, z uwagi na stan zdrowia, Banes nie jest już aktywna zawodowo.
Terpsychora w tenisówkach (...) jest aktualną i bardzo wartościową książką. Banes jest wielce poważanym krytykiem tańca, ale także sumiennym historykiem, i to właśnie ta jej strona dominuje w książce. [Susan Reiter American Dance Guild Newsletter]
Sally Banes pisze, wykorzystując wyczucie tancerki, osobiste znajomości z opisywanymi choreografami, solidną wiedzę o teorii krytyki oraz świadomość wielu powiązań postmodernizmu ze współczesnym kontekstem kulturowym. Terpsychora w tenisówkach jest publikacją na najwyższym poziomie... najlepszą książką, jaka powstała o tańcu post-modernistycznym. [Milton H. Snoeyenbos, Journal of Aesthetics and Art Criticism ]
Imponujące osiągnięcie i cenny dokument historii tańca... Terpsychora w tenisówkach będzie potrzebna przez długi czas, zarówno jako przewodnik po jednej z najmniej przewidywalnych dziedzin sztuki i jako przykład krytyki tańca, która naprawdę pomaga nam zobaczyć. [Laura Shapiro, The Real Paper]
Publikacja wydana we współpracy z IMiT w ramach Programu wydawniczego 2013". Patronami publikacji są Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk oraz Opera Narodowa.