Wariacje na lubiane tematy, głównie ze współczesnych oper, były niezwykle popularne pod koniec XVIII wieku. Nawet młody Beethoven wniósł swój wkład w ten gatunek. Nie znamy żadnej konkretnej okazji do skomponowania trzech cykli Wariacji na wiolonczelę i fortepian - są one na dwa tematy z „Czarodziejskiego fletu” Mozarta i jednego z oratorium „Judasza Machabeusza”. Liczba reprodukcji w tym czasie pokazuje jednak, że były one bardzo popularne od samego początku. Nasza wersja oparta jest na nowych ustaleniach zawartych w Critical Report of the Beethoven Complete Edition (opublikowanym w 2008 roku).
Lista utworów:
12 Variations on a theme from Händel's Oratorio "Judas Maccabäus" G major WoO 45
12 Variations on "Ein Mädchen oder Weibchen" from Mozart's "Zauberflöte" F major op. 66
7 Variations on "Bei Männern, welche Liebe fühlen" from Mozart's "Zauberflöte" E flat major WoO 46