Brahms ukończył sonatę wiolonczelową op. 99 podczas produktywnego lata 1886 roku. Pierwszy publiczny występ odbył się w Wiedniu 24 listopada tego samego roku. Robert Hausmann grał na wiolonczeli, a sam kompozytor był jego partnerem przy fortepianie. Mimo że utwór został ogólnie pozytywnie przyjęty, minęło kilka lat, zanim został w pełni doceniony i zyskał swoje nieodwołalne miejsce w repertuarze wiolonczeli.
Szczególnie cenne dla redaktorów były dwie wczesne edycje performance Sonaty wiolonczelowej op. 99 Hugo Beckera i Carla Friedberga, a także Juliusa Klengela. Obaj wiolonczelnicy, Becker i Klengel, mieli powiązania z Brahmsem, który bardzo podziwiał i ufał grze Beckera i występował razem z Klengelem. To wydanie zawiera nie tylko oznaczenia wydajności Beckera i Klengela, ale także Hausmanna, dla którego utwór został napisany. W związku z tym wydanie Barenreiter zawiera partię wiolonczeli oznaczoną palcami i ukłonami redaktorów, opartymi na praktykach współczesnych Brahmsa. Zapewniamy również nieoznakowaną część Urtext.
Ważną częścią tego wydania jest obszerna Przedmowa. Po pierwsze informuje o pochodzeniu utworu, wczesnych wykonaniach, jego publikacji, a także o wczesnym odbiorze. Naprawdę niezwykły jest wyjątkowy komentarz do praktyki wykonawczej. Tutaj redaktorzy przyjmują założenie, że już kilkadziesiąt lat po śmierci Brahmsa pojawiła się coraz większa przepaść między oczekiwaniami kompozytora a praktykami wykonawczymi z początku XX wieku. W bardzo konkretny i praktyczny sposób redaktorzy podsumowują niektóre kluczowe kwestie w zrozumieniu notacji Brahmsa w odniesieniu do rytmu i synchronizacji, dynamiki i akcentowania, kropek i pociągnięć, rozmazania i braku legato, pedałowania i przeciążenia fortepianu, arpeggiacji i zwichnięcia fortepianu , palcowanie instrumentów smyczkowych, harmoniczne instrumentów smyczkowych i vibrato. W ten sposób,
W sekcji Multimedia znajdziesz próbki audio z poszczególnych ruchów sonaty pobranej z płyty CD Deux-Elles DXL1181. Sonaty
Johannesa Brahmsa
na wiolonczelę i fortepian op. 38 i op. 99
Klavierstücke op. 76
Kate Bennett Wadsworth, Violoncello
Yi-heng Yang, fortepian