„Ulisse” Monteverdiego, skomponowany w 1640 dla Teatro San Cassiano w Wenecji, zostało napisany przez Giacomo Badoardo na podstawie „Odysei” Homera. Opera nagle stała się wielkim sukcesem. Język muzyczny Monteverdiego osiągnął tutaj dramatyczną różnorodność, która odpowiada często splątanym wątkom akcji.
Od czasu pełnego wydania Gian Francesco Malipiero (1930) nie opublikowano partytury, chociaż dokonano wielu ustaleń. Wydanie może być odpowiedzialne za fakt, że w przeciwieństwie do „Orfeo” i „Poppea” „Ulisse” nie występuje w repertuarze w porównywalnym stopniu. To może się teraz zmienić: „Bärenreiter-Verlag” z „Il ritorno d’Ulisse in patria” rozpoczyna serię nowych wydań, które są wydawane przez dyrygenta i klawesynistę Rinaldo Alessandriniego.
Zasady tych nowych wydań są jasno określone: jak największa bliskość źródła i identyfikacja wszystkich decyzji redakcyjnych. Wyniki zawierają szczegółowe przedmowę, która dotyczy przede wszystkim pytań dotyczących wykonawstwa. Ponadto zawierają krytyczne wydania librett i krytyczne raporty, w których opisane są źródła, a wszystkie decyzje są wyraźnie uzasadnione.
- "Ulisse" Monteverdiego po raz pierwszy w wydaniu o krytycznym znaczeniu naukowym
- Z krytycznym raportem
- Szczegółowe wprowadzenie (włoski / angielski / niemiecki) z informacjami na temat praktyki wykonawczej
- Praktyczna, łatwa do gry redukcja fortepianu