Alla Ingharese quasi un Capriccio G-dur op. 129 (Die Wut über den verlorenen Groschen)
Ludwig van Beethoven
Fortepianowe rondo, skomponowane w latach 1794/95, najbardziej znane jest pod przydomkiem „Wściekłość z powodu utraconego grosza”, który jednak nie pochodzi od kompozytora, ale został później odnotowany w autografie przez kogoś innego. Sam Beethoven w swoim oryginalnym tytule podkreśla styl „all'ungharese”, który zniekształca jako „Ingharese”, wyraźnie podkreślając w ten sposób humorystyczny charakter tego porywającego utworu. Robert Schumann powiedział trafnie: „Nie ma nic zabawniejszego niż to mruczenie. Musiałem się śmiać od razu, kiedy grałem w to po raz pierwszy któregoś dnia.
Specjalistka od Beethovena, Joanna Cobb Biermann, jest odpowiedzialna za rewizję wydania Urtext, aby odzwierciedlić najnowsze badania, a chiński pianista Haochen Zhang ujawnia swoje palcowanie w tym popularnym utworze.