Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady zwrotu
Bartók rozpoczął pracę nad swoim Szóstym Kwartetem Smyczkowym latem 1939 roku jako gość Paula Sachera w idyllicznej szwajcarskiej górskiej wiosce Saanen, zanim zbliżający się wybuch wojny zmusił go najpierw do wyjazdu do Budapesztu, a następnie na wygnanie do Ameryki. Dzieło powstało na prośbę Nowego Węgierskiego Kwartetu Smyczkowego. Jednak Bartók stanowczo odmawiał zezwolenia na jego wykonanie w Europie, dopóki trwała niemiecka okupacja Węgier. I tak premiera odbyła się w Nowym Jorku w 1941 roku w wykonaniu Kwartetu Kolisch, z którym Bartók był blisko związany. Temat, który już w pierwszych szkicach został odnotowany, przenika czteroczęściowe dzieło niczym muzyczne motto. Słychać go na początku każdej z pierwszych trzech części, a następnie staje się głównym tematem w śmiertelnie bladej ostatniej części. Przedtem Bartók po raz ostatni rozwija cały swój kunszt kwartetu, od chromatycznej intonacji w otwierającym ruchu, przez groteskową „Marcię” aż po widmową „Burlettę” z jej celowo niestrojonymi glissandami i zapierającymi dech w piersiach fragmentami pizzicato. Oparte na naukowych ustaleniach Bartók Complete Edition, nowe wydanie Urtext – zaprezentowane tutaj przez sprawdzony zespół Bartóka László Somfai i Zsombor Németh, a wydane przez G. Henle Publishers – z częściami wyposażonymi do wykonania i poręczną partyturą studyjną, stanowi teraz idealną podstawę do podejścia do tego kamienia węgielnego w dorobku kwartetu Bartóka.
check_circle
check_circle