Schütz, Heinrich
Geistliche Chor-Music SWV 369-380
The five-part motets, Nos. 1-12
W 1648 r. Heinrich Schütz opublikował zbiór 29 motetów „Geistliche Chor-Music” (Sacred Choir Music). Tutaj termin „chór” (chór) odnosi się nie tylko do (dużego) zespołu wokalnego, ale, bardziej ogólnie, do grupy muzyków wokalnych lub instrumentalnych. Jak wyjaśnił Schütz w przedmowie, którą opublikował ze zbiorem, wszystkie części motetów mogą być wykonywane wokalnie i / lub instrumentalnie.
Ta praktyka, powszechna w czasach Schütza, została włączona do nowej publikacji Bärenreiter. Edycja zawiera dwanaście pięcioczęściowych motetów w oryginalnym tonie z basso continuo. Ponadto można kupić części instrumentalne do instrumentów smyczkowych i dętych. Te części, które zawierają tekst, służą jako wsparcie i uzupełnienie chóralnego brzmienia „colla parte”. Aby umożliwić różne możliwości odcienia, części instrumentalne są dostępne w różnych transpozycjach.
Ogromne znaczenie ma szczegółowe przedmowa Manfreda Cordesa na temat praktyki wykonawczej.