Brahms, często nazywany ostatnim z wielkich kompozytorów klasycznych, dostosował się do silnej romantycznej skłonności do wymagań tradycyjnej formy muzycznej. Rezultatem jest „zachwycająca mieszanka klasycznej formy odzianej w wielokolorowe odcienie niemieckiego romantyzmu”. (John Gillespie, Five Century of Keyboard Music).
Mistrzowska synteza Brahmsa tych różnorodnych elementów: jego pomysłowy rytmiczny popęd i radosne połączenie poezji i dźwiękowego wykonania są uderzająco widoczne w koncertach. Chociaż napisał tylko cztery - dwa na fortepian, jeden na skrzypce i jeden podwójny koncert na skrzypce i wiolonczelę - wszystkie one stały się absolutną podstawą repertuaru koncertowego. Ponieważ jednak są przeznaczone do różnych instrumentów, rzadko były dostępne razem w jednym wygodnym tomie - do tej pory. To wydanie Dover odtwarza wszystkie cztery koncerty bezpośrednio z Breitkopf i ostatecznego Sämtliche Werke Härtel, tomy 5 i 5, c. 1920–27. Komentarz oryginalnego redaktora Hansa Gal znajduje się zarówno w języku niemieckim, jak i angielskim.
Cztery koncerty to Koncert fortepianowy nr 1 d-moll op. 15; II Koncert fortepianowy B-dur op. 83; Koncert skrzypcowy op. 77; oraz Koncert na skrzypce i wiolonczelę op. 102
W tym jednym tanim tomie studenci, kompozytorzy i muzykolodzy mogą cieszyć się rozwojem Brahmsa w formie (trwającej ponad trzy dekady, 1845–1887). Dyrygenci i bibliotekarze będą mieli poręczną, niedrogą, kompletną kolekcję, a muzycy i melomani znajdą sposób, aby doświadczyć niewyczerpanej różnorodności jednego z wielkich mistrzów muzyki.