Tryptyk śląski
na sopran i orkiestrę
W roku 1951 Witold Lutosławski pisze Tryptyk śląski, w którym wykorzystane zostały teksty ludowe, natomiast melodie aluzyjnie przypominają swój ludowy pierwowzór. Jak Mała suita, tak i ten utwór, będący mistrzowską w swoim rodzaju, choć prostą stylizacją polskiego folkloru okazał się spełnieniem marzenia władz socjalistycznych o ideale polskiego socrealizmu. Talent i bardzo dobre opanowanie warsztatu pozwoliły Lutosławskiemu na stworzenie prawdziwych klejnotów w dziedzinie muzyki półpopularnej, wdzięcznych nie tylko dla słuchaczy, ale i wykonawców. Patrząc na te dzieła z perspektywy całego dorobku Lutosławskiego widać, że nie stanowiły one żadnego wyjątku, lecz ogniwo w długoletniej ewolucji jego języka muzycznego. Doświadczenie zdobyte w pracy nad nimi posłużyć miało mu w Koncercie na orkiestrę, którego pierwsze szkice powstały już w 1950 roku. [Krzysztof Meyer, opr. Dg