Kwartet smyczkowy Césara Francka został ukończony i miał swoją premierę w 1890 roku na krótko przed śmiercią kompozytora; nie przeżył, aby zobaczyć opublikowaną pracę. Teraz Bärenreiter wraz z „Association Internationale César Franck” po raz pierwszy prezentuje kwartet smyczkowy w krytycznym wydaniu naukowym. Niniejsza publikacja nawiązuje do pierwszego wydania, kopii grawera użytej w pierwszym wydaniu oraz szkiców z ich wieloma przekreślonymi próbami, które zawierają wcześniejszą wersję pierwszej części, a także kopię autografu. Uwzględniono również listy Francka i zestaw ręcznie napisanych części, które wyprodukował dla kwartetu smyczkowego Eugene'a Ysaÿe.
W przedmowie redaktor Christine Strucken-Paland przedstawia znaczenie kwartetu smyczkowego dla paryskiego życia muzycznego pod koniec XIX wieku i umieszcza go w kontekście innych późnych utworów kameralnych kompozytora. Opisuje również rozwój pracy, jej publikację i odbiór oraz omawia aspekty praktyki wykonawczej. Faksy pokazują zmagania Francka z ruchem otwierającym, a krytyczne komentarze wymieniają warianty odczytów znalezione w źródłach.