• 6 BAGATEL NA SKRZYPCE, WIOLONCZELĘ I FORTEPIAN

6 BAGATEL NA SKRZYPCE, WIOLONCZELĘ I FORTEPIAN

64,00 zł
Brutto
GÓRECKI M. EU 1402
Obecnie brak na stanie

Interested in this product? Drop us an email and we will let you know when it's available for order.

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady zwrotu

W 6 Bagatelach na skrzypce, wiolonczelę i fortepian Mikołaja Góreckiego próżno szukać tonu żartobliwego to trzyminutowe (za wyjątkiem trzeciej, krótszej) miniatury o silnym ładunku emocjonalnym. Cykl otwiera zadziorne, napisane z rozmachem Deciso. Po nim następują ekspresywna, znakomicie rozplanowana pod względem dramaturgicznym część Molto sostenuto, lapidarne Presto, gdzie lekkość scherza przełamana jest witalizmem w stylu Bartóka czy Strawińskiego, liryczno-narracyjne, messiaenowskie Largo i wyciszone, subtelne Lento z unikatowymi efektami brzmieniowymi. Całość wieńczy Presto, zdecydowanie kontrastujące z poprzednikami, w którym repetytywność i motoryka mieszają się z figurami ragtimowymi. Choć nie sposób mówić o tonalności w rozumieniu systemu dur-moll (znaki chromatyczne, jak zawsze w przypadku partytur tego twórcy, zapisane są przy nutach), poprzez dobór współbrzmień, zwrotów harmonicznych i melodycznych, poszczególne ogniwa oscylują wokół określonego centrum. Faktura i forma części są pochodną przyjętego sposobu narracji i ewolucji motywów-tematów. Kompozytor eksploatuje instrumenty we wszystkich rejestrach, paleta środków artykulacyjnych również jest szeroka. Celem nie jest jednak eksperyment sonorystyczny lecz stworzenie klimatu do wyrażenia określonej emocji. Mikołaj Górecki w jednym z wywiadów wspomniał: nie pisałbym muzyki, gdyby pewne uczucia można było wyrazić za pomocą słów. Ale to, czego nie da się wypowiedzieć, można zagrać. Głównym celem sztuki jest komunikowanie się.
  • Instrument(y)
    wiolonczela, fortepian
  • Wersja językowa
    polska, angielska
  • Redakcja/Opracowanie
    Mikołaj Górecki
  • Wydawnictwo
    Euterpe
  • Liczba stron
    52
  • Format
    A4
Loading...