Rameau, Jean-Philippe
Zoroastre RCT 62 B
Opéra in five acts
Version from 1756
Poprawiona przez Rameau wersja jego opery „Zoroastre”, którą można było usłyszeć i zobaczyć między 20 stycznia 1756 a 26 marca 1757 w Académie royale de musique, spotkała się z życzliwym przyjęciem. Również z dzisiejszego punktu widzenia dzieło dramaturgicznie zyskuje na wielu zmianach i wydaje się w sumie bogatsze i bardziej splecione niż oryginał z 1749 roku. Tematyka libretta, zaczerpnięta ze źródeł staroperskich, jest ponadczasowa: walka między dobrem a zły. Dobro jest ucieleśnione przez religijnego reformatora Zoroastre, przedstawiciela najwyższego światła jakim jest Orosmade. Przeciwstawia mu się ambitny magik Abramane, który służy Arimanowi, duchowi ciemności.
Opera zawiera niektóre z najbardziej ekstatycznych i uduchowionych numerów muzycznych Rameau, takie jak epizod kultu słońca w Akcie 3 ze wzniosłym „Hymne à la Lumière”, który z nieznanych powodów nie został włączony do rewizji z 1756 roku. w związku z tym zawarte w Załączniku 3 niniejszego wydania Bärenreiter. Nawiasem mówiąc, w „Zoroastre” zrezygnowano z prologu, który obowiązywał od początków opery francuskiej w latach 70. XVII wieku. Zamiast tego Rameau jako pierwszy wprowadził uwerturę, która przygotowała scenę dla całego dramatu i tym samym wyprzedziła reformę operową Glucka o wiele lat.