„La Belle Hélène” jest jednym z najbardziej znanych spośród ponad stu dzieł scenicznych napisanych przez Offenbacha i kluczowym dziełem dla gatunku operetki ogółem. Premiera La Belle Hélène odbyła się 17 grudnia 1864 r. W paryskim „Théâtre des Variétés”.
Sukces pierwszego niemieckiego przedstawienia 17 marca 1865 r. W „Theater an der Wien” dał impuls do rozwoju wiedeńskiej operetki. Znaczenie „La Belle Hélène” dla tego gatunku można dodatkowo uzasadnić faktem, że była to pierwsza operetka, w której główną rolę odgrywała diwa.
W przypadku nowego, krytycznego wydania „La Belle Hélène” Roberta Didiona (†) po raz pierwszy przeprowadzono staranną analizę tekstową muzyki. Podczas gdy wszystkie wcześniejsze edycje były oparte na pierwszej francuskiej edycji opublikowanej wkrótce po premierze w 1865 roku w Paryżu przez Gérarda (Heugel) lub na niemieckiej edycji opublikowanej przez Bote Bock po pierwszym występie w Wiedniu w 1865 roku, nowa edycja wraca do Wynik autografu Offenbacha jest prawie ukończony. Koncesja Offenbacha na Bouffesa-Parisiena pozwoliła jedynie zredukować siły orkiestrowe, zmuszając go do prawie połowy zmniejszenia siły wiatru. Po raz pierwszy ta nowa edycja oferuje możliwość użycia sił orkiestrowych tak, jak Offenbach pierwotnie skomponował do tej pracy.
- Finał w trzech wersjach
- Oryginalny tekst francuski z tłumaczeniem na niemiecki śpiew
- Ze szczegółowym wprowadzeniem (Fr / Eng / Ger)