Gluck, Christoph Willibald
Alceste
Tragédie-opéra in three acts
Paris Version 1776
W 1774 roku Gluck zobowiązał się do dostarczenia sześciu dzieł scenicznych do Academie Royale de Musique w Paryżu. Zadanie to wykonał częściowo, przerabiając dzieła, które miały już swoją premierę w Wiedniu.
W przypadku Paris Alceste (1776), którą Gluck pierwotnie skomponował także dla Wiednia (1767), kompozytor stworzył zupełnie nową wersję, która miała stać się prototypem tak zwanej opery reformatorskiej. Libretto zostało przetłumaczone z byłego włoskiego na francuski i zostało zmienione w tym samym czasie, ale także muzyka uległa zasadniczej zmianie: Gluck skomponował recytatywy oraz przestawił, powiększył lub wyciął sceny.
Początkowe odrzucenie dzieła przez publiczność spowodowało, że jeszcze bardziej zmienił trzeci akt, na przykład dodając postać Herkulesa jako wybawiciela Alceste. W tej formie opera stała się wielkim sukcesem.