Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady zwrotu
Utwór Thème original varié op. 22 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego (1807–1867) napisany został w 1833 roku, a opublikowany w 1839 roku w cenionej lipskiej oficynie Friedricha Hofmeistra. Kompozycja powstała w okresie niebywałej aktywności twórczej Dobrzyńskiego, kiedy próbował on swoich sił na gruncie różnych gatunków muzycznych. Wirtuozowski charakter Thème original varié miał zapewne związek z adresatem dedykacji – Edwardem Stolpem (1812–1874). Był on przyjacielem Dobrzyńskiego i jednocześnie Chopina, znakomitym pianistą specjalizującym się w wykonaniach nieznanych warszawskiej publiczności dzieł fortepianowych i kameralnych.
Utwór składa się z czterech rozbudowanych, kontrastujących pod względem charakteru części: patetycznej introdukcji, pochodzącego z inwencji kompozytora pogodnego tematu z czterema wariacjami, nokturnowego larghetta oraz brawurowego finału. Dobrzyński sprawnie połączył w tym dziele bliskie mu wzorce klasyczne z tendencjami właściwymi nowej epoce, a zwłaszcza stylowi brillant z jego ciążeniem ku wirtuozerii i kantylenie. Fascynacja kompozytora muzyką orkiestrową zauważalna jest w wyraźnej symfonizacji utworu. Przejawia się ona przede wszystkim w równorzędnym traktowaniu wszystkich rejestrów, sprawnym przenoszeniu myśli muzycznych pomiędzy różnymi głosami i dążeniu do monumentalizacji brzmienia.
Naszpikowana wieloma trudnościami kompozycja Dobrzyńskiego niewątpliwie wymaga sporej biegłości technicznej. Jednak zręczne i efektowne połączenie leżących na przeciwległych biegunach jakości wyrazowych oraz iście koncertowy rozmach sprawiają, że niewątpliwie zasługuje ona na wydobycie z przepastnych archiwów polskiej muzyki XIX stulecia i wprowadzenie do współczesnych sal koncertowych.
check_circle
check_circle