Paleta instrumentacyjna Koncertu lśni przepychem barw, a sam początek utworu - migotliwie rozwibrowana płaszczyzna brzmieniowa, przecina krótkimi ''ptasimi'' motywami, z której wyłania się niepostrzeżenie pierwsze solo skrzypiec - jest pomysłem prawdziwie nowatorskim. W egzotycznie zabarwionych motywach i chromatycznych arabeskach figuracyjnych pobrzmiewają echa ówczesnych fascynacji Szymanowskiego Orientem. Jednak w niektórych epizodach, np. w romantycznie udramatyzowanych kulminacjach, widoczne są reminiscencje z wcześniejszego okresu. Rysuje się tu pewna dwoistość stylistyczna, ale w niej właśnie odzwierciedla się złożona osobowość artysty, który impulsy czerpane z zewnątrz wtapiał zawsze w świat własnych wyobrażeń. Niekonwencjonalna, jednoczęściowa forma utworu zbudowana jest na zasadzie przeplatania odcinków lirycznych o zawoalowanych konturach, z fragmentami szybkimi, zdynamizowanymi rytmicznie i doskonale współgra z klimatem baśniowej fantastyki, przesyconej właściwą Szymanowskiemu ekstatyczną żarliwością emocjonalną. I Koncert skrzypcowy należy nie tylko do jego najwybitniejszych osiągnięć, ale pozostaje jednym z najpiękniejszych i najoryginalniej pomyślanych koncertów skrzypcowych, jakie skomponowano w XX wieku.
Autor okładki: Witold Abako
Autor opracowania: Barbara Konarska, Zbigniew Wiszniewski
Autor wstępu: Adam Walaciński
Seria: Arcydzieła Muzyki Polskiej XX Wieku
Wersja językowa wydania: eng, ger, pol
Liczba stron: 108
Oprawa: miękka
Postaci: partytura
Format: A4 stojący (210x297 mm)
Wydawca: PWM