• SCONTRI PER ORCHESTRA /PART./

SCONTRI PER ORCHESTRA /PART./

38,00 zł
Brutto
GÓRECKI H.M. 4762020
Obecnie brak na stanie

Interested in this product? Drop us an email and we will let you know when it's available for order.

 

Polityka prywatności

 

Zasady dostawy

 

Zasady zwrotu

Tytuł Scontri czyli Zderzenia powstał jako świadome przeciwstawienie nazwie utworu powstałego kilkanaście lat wcześniej w twórczości włoskiego kompozytora XX w. Luigi Nona - Incontri (1955). To niekonwencjonalne pod wieloma względami dzieło, po burzy wywołanej pierwszym wykonaniem i szeregiem negatywnych opinii, doczekało się w końcu należnej mu dobrej sławy. Innowacje zaproponowane przez Góreckiego w Scontri objęły nie tylko zewnętrzną stronę kompozycji dotyczącą nieregularnego rozmieszczenia na scenie monumentalnych rozmiarów orkiestry czy rezygnacji z tradycyjnego zapisu partyturowego (28 arkuszy zamiast partytury), ale także dotknęły samej materii dzieła. Uwidacznia się to w budowie utworu tworzonej z sześciu szerzej rozbudowanych odcinków dzielonych dalej na szereg krótszych mozaik (28). Najistotniejszym osiągnięciem Góreckiego na gruncie Zderzeń jest usprawnienie techniki serializmu totalnego (obejmującego poza wysokością dźwięku również rytmikę i dynamikę). Ciekawe jest to, że każda z czterech wprowadzonych tu grup instrumentalnych (dęte drewniane, blaszane, perkusja z harfami i smyczki) dysponuje własną, odrębną serią, przy czym kompozytor wyróżnia serię główną i trzy inne. Cechą charakterystyczną każdej z serii jest uprzywilejowanie jednego interwału, np. seria drzewa eksponuje sekundy, seria blachy tercje i seria smyczków kwarty. Tytułowe zderzenia można właściwie dostrzec we wszystkich parametrach dzieła, np. w fakturze, gdzie przeplatają się masowe klastery z pojedynczymi liniami solowo traktowanych instrumentów czy w rejestrze zestawienie wysokiego brzmienia małego fletu z niskim kontrafagotem, co również podkreśla odmienne walory kolorystyczne. Adrian Thomas w monografii Góreckiego pisze, że kompozytor swoją pomysłowością osiągnął w Scontri płomień, który swym żarem objął zarówno odbiorców, jak i samego twórcę. [Na podstawie: A. Thomas, Górecki, Kraków 1998, PWM.] Postaci: partytura Wydawca: PWM
  • Instrument(y)
    partyrtura duża
  • Wydawnictwo
    PWM
Loading...