Salieri, Antonio
Prima la musica e poi le parole
Divertimento teatrale in one act. Operetta for four voices
Niezapomniany konkurs muzyczny na zamówienie cesarza Józefa II odbył się 7 lutego 1786 r. W ramach festiwalu w oranżerii pałacu Schönbrunn. Niemiecki zespół Singspiel wykonał „Acting Director” Mozarta, zaś utwór „Prima la musica e poi le parole” Antonio Salieri wykonali włoscy śpiewacy dworscy i muzycy. Ta urocza satyra operowa należy do gatunku „metamelodramma”, w którym sama opera staje się przedmiotem akcji. Ludzie, którzy biorą udział w produkcji operowej, na przykład librecista, kompozytor i prima donna, pojawiają się jako postacie na scenie i są przedstawiani w humorystycznej autorefleksji. W tym „teatrze o teatrze” Salieri parodiuje muzykę z „Giulio Sabino” Giuseppe Sartiego w swoich ariach wstawkowych, grając w ten sposób na muzyce, która była całkowicie obeznana z ówczesną publicznością. Zastanawiając się nad dramatyczno-muzycznym stylem tego okresu i dyskutując, czy „słowo” czy „muzyka” powinno mieć pierwszeństwo, to arcydzieło jest uważane za wczesnego prekursora „Capriccio” Richarda Straussa.
Nowa edycja partytury jest publikowana w ramach „opery - Spectrum of European Music Theatre in Separate Editions”. Istnieje kilka zmian dotyczących tekstu libretta, kierunków scenicznych, artykulacji, zdobień itp., Które zostały włączone do tej nowo wyrytej partytury wokalnej. Ponadto uwzględniono również wszystkie numery dodatków z partytury dotyczące cytatów z „Giulio Sabino” Giuseppe Sartiego.