„Missa brevis w F pod względem wyniku. To była pierwsza Msza, którą skomponował pan Haydn będąc jeszcze studentem ”, mówi wpis w katalogu posiadłości muzycznej Haydna. Około 1798/99 Haydn wszedł do dzieła bez incipit w swoim katalogu roboczym jako „Missa brevis in F. / a due Soprani”. Około 1805/06 dodał drżącym, rozpadającym się pismem do tytułu „Missa”. na pierwszej stronie części organowej jednego z zestawu części przygotowanego przez jego kopistę Johanna Elßlera: „Brevis / di me Giuseppe Haydn mpria / 1749”. Data ta, najwcześniejsza jak dotąd znaleziona w dziele Haydna, odpowiada tytułowi katalogu Haydna, który wskazuje na osiemnasty rok życia Haydna, tj. 1749/50, jako punkt wyjścia jego pracy: „Katalog wszystkich tych kompozycji które pamiętam pisząc od 18 do 73 roku życia. ”
W 1805 r. Haydn przystąpił do dodawania kolejnych instrumentów do oryginalnej partytury na dwa skrzypce i kontrabas organowy, a do 15 lutego 1806 r. Większa instrumentacja była gotowa, o czym świadczy list napisany tego dnia przez biografa Haydna Georga Augusta Griesingera. Nie jest jednak wcale pewne, czy siedemdziesięciotrzyletni chłopiec sam podjął się tej adaptacji.