W miesiącach letnich w latach 1819, 1823 i 1825 Schubert spędził kilka tygodni ze swoim przyjacielem i tłumaczem swojego kłamcy Johanna Michaela Vogl w rodzinnym mieście Vogl Steyr w Górnej Austrii. Vogl zapoznał Schubert z kręgami muzycznymi miasta, szczególnie z domem i kręgiem Sylvester Paumgartner, muzycznego patrona Steyra w tym czasie. Relacje Schuberta ze Steyrem, aw szczególności z Paumgartnerem, zostały żywo opisane przez przyjaciela Schuberta, Alberta Stadlera, który również przybył ze Steyr, w jego memorandum skierowanym do Ferdinanda Luiba w 1858 r. Raport Stadlera jest jedynym źródłem dotyczącym pochodzenia kwintetu.
„Prawdopodobnie znasz Kwintet Schuberta na fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i kontrabas z wariacjami na jego„ Pstrągu ”. Napisał to na wyraźne życzenie mojej przyjaciółki Sylvester Paumgartner, która była całkowicie zachwycona uroczą małą piosenką. Chciał, aby utwór miał formę i partyturę Kwintetu Hummela, rektora Septeta, który był jeszcze nowy w tym czasie. Schubert szybko ukończył utwór i sam zachował wynik. . . ”.
To konto pokazuje, że utwór został napisany zgodnie z sugestią Paumgartnera, ale nie podaje żadnych informacji o czasie i miejscu kompozycji. Można jednak założyć, że Schubert skomponował go w 1819 roku dla Steyra.