Polityka prywatności
Zasady dostawy
Zasady zwrotu
Artaria wydał już w 1793 roku wariacje na temat arii Mozarta Beethovena pod wysoce symbolicznym opusem 1. Jednak kompozytor nie był zadowolony z tego dzieła i zadbał o przeniesienie numeru opusowego do innej grupy utworów, która ukazała się w 1795 roku, trzy tria fortepianowe op. 1. Spełniła się jego nadzieja, że te kompozycje będą godne jego „opus 1” i zrobią spore wrażenie. Lista prenumeratorów pierwszego drukowanego wydania tria jest imponująca, gdyż obejmuje wpływowych arystokratów, z których wielu było związanych z Haydnem jako dedykatorzy jego dzieł. Najwyraźniej Haydn wyciągnął tu pomocną dłoń do swojego byłego ucznia. Również kompozytorski wpływ Haydna na Beethovena można znaleźć w wielu aspektach tria. Ostatecznie jednak to nowatorskie elementy zadziwiły i zachwyciły publiczność wczesnego Wiednia: wirtuozeria i rozmach dzieł o niezwykłej rozmachu, bezprecedensowa rozbudowana koda części skrajnych, radykalizm dynamicznych kontrastów i wprowadzenie zdalnych klawiszy jako środka muzycznej ekspresji.
check_circle
check_circle